www.cambo-news.com សូមស្វាគមន៏ប្រិយមិត្តដែលបានចូលរួមទស្សនាគេហទំព័រយើងខ្ញុំ សូមអរគុណ !!
Smiley face Smiley face Smiley face

Wednesday, February 29, 2012

​ប្រភព​នៃ​ព្រះពុព្ធសាសនាដែលហូរចូលស្រុក​ខ្មែរ​ដំបូង​

​ការវិភាគ​រូបចម្លាក់​តំណាង ព្រះពុទ្ធ​អង្គជា​ច្រើន នៃ​ស្រុក​អង្គរបុរី និង​នៅ​អាណាខេត្ត​មួយចំនួន​នៅ​ប្រទេស​វៀតណាម​ខាងត្បូង និង​ប្រទេស​ថៃ​បច្ចុប្បន្ន បានបង្ហាញ​ឲ្យ​ឃើញថា សិល្បៈ​ខ្មែរ​នា​សម័យ​នគរ​ភ្នំ បានទទួល​នូវ​ឥទ្ធិពល​វប្បធម៌​ពី​ពុទ្ធ​មណ្ឌល​ធំៗ​ក្លិង្គ​មួយចំនួន​ដូចជា សាលា​វិចិត្រ​សិល្បៈគ​ន្ធា​រៈ អម​វ​តី អនុ​រា​ធ​បុ​រៈ និង​សាន​ជី​ជាដើម ។​
​ ​ថ្មីៗ​នេះ យើង​បាន​រកឃើញ​ព្រះ​កេស​ព្រះពុទ្ធ​អង្គ​មួយ ធ្វើ​អំពី​ថ្ម​ស្រាល នៅ​ភូមិ​កំពង់​ពោធិ៍ ស្រុក​អង្គ​បុរី ខេត្តតាកែវ​ដែល​បង្ហាញ នូវ​ឥទ្ធិពល​ពី​សិល្បៈ​បែ​បគ​ន្ធា​រៈដែ​ល​បាន​ប្រសូត្រ​ឡើង​នា​សតវត្សរ៍​ទី​ ១​និង​ទី​២​នៃ​គ្រិស្តសករាជ​។​ថ្វីត្បិតតែ​ចម្លាក់​នេះ​ដែលមាន​ចំណាស់​ដ៏​ យូរលង់ ហើយ​ម្យ៉ាងវិញទៀត​ត្រូវបាន​រកឃើញ​នៅលើ​ទឹកដី​ខ្មែរ​ក៏​មែនពិត ក៏ប៉ុន្តែ​ពុំមែន​មានន័យថា ត្រូវបាន​ស្ថាបនា​ឡើង​នៅ​ស្រុក​អង្គរបុរី​ដោយ វិចិត្រករ​ខ្មែរ​បុរាណ​នោះទេ ។ មានន័យថា ព្រះ​កេស​ខាងលើនេះ ត្រូវបាន​នាំចូល​ពី​ភូមិភាគ​ខាងជើង​នៃ​ប្រទេស​ឥណ្ឌា យ៉ាង​ប្រាកដ ។
​ ​ប្រការ​ដែល​ធ្វើ​ឲ្យ​យើង​សន្និដ្ឋាន​ដូច្នេះ បណ្តាលមកពី​អវត្តមាន​ក្នុង​ទឹកដី​ខ្មែរ​នូវ​ប្រភេទ ឬ​ធាតុ​ថ្ម​ដែល​គេ​បាន​ឆ្លាក់​ព្រះ​កេស​ព្រះពុទ្ធ អង្គ​ខាងលើនេះ ។ លើសពីនេះ​ទៀត ព្រះ​កេស​ពុទ្ធអង្គ​នេះ​ពុំមាន​លក្ខណៈ​ពេញលេញ​ដូច​ព្រះ​កេស​ធម្មតា​ទេ ដោយហេតុថា​ផ្នែក​ខាងក្រោយ នៃ​រូបសំណាក​មិនត្រូវ​គេ​បាន​តុបតែង​ឡើយ ។​
​ ​យោងតាម​ការវិភាគ​នេះ យើង​អាច​អះអាងថា ព្រះ​កេស​ព្រះពុទ្ធ​អង្គ​នេះ​ត្រូវបាន​គេ​ឆ្លាក់​នៅក្នុង​ការដ្ឋាន​ណាមួយ​នៃ ​ប្រទេស ក្លិង្គ​ភាគ​ខាងជើង ហើយ​បាន​នាំចូល​ក្នុង​ទីក្រុង​អង្គរបុរី តាមរយៈ​កំពង់ផែ​អូរ​កែវ ដោយ​អ្នកជំនួញ​នា​សម័យ​នោះ ដើម្បី​ជាទីគោរព​សក្ការបូជា ។
​ ​ប្រការ​មួយទៀត​ដែល​ធ្វើ​ឲ្យ​យើង​ចាប់អារម្មណ៍​នោះ គឺ​លក្ខណៈ​ជា​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​របស់​ចម្លាក់​បុរាណ​នេះ ។ តាមពិតទៅ ព្រះ​កេសរ​បស់​យើង គឺជា​វត្ថុតាង​គំរូ​ដ៏​សំខាន់​មួយ​សម្រាប់​សិល្បៈករ​ខ្មែរ ក្នុងការ​ស្ថាបនា​ពុទ្ធបដិមា​កម្ម​ដំបូងបង្អស់ នា​ដើម​សតវត្សរ៍​ទី​២ និង​ទី​៤ នៃ​គ្រិស្តសករាជ នៅក្នុង​អាណាចក្រ​ភ្នំ ឬ​ហ្វូណន ។​
​ ​សូម​រំលឹកថា ការនាំ​ចូល​នូវ​ចម្លាក់​តំណាង​ព្រះសម្មាសម្ពុទ្ធ​អង្គ ដែលជា​វត្ថុ​ស័ក្ដិសិទ្ធិ នៅ​អង្គរបុរី មិនមែនជា​រឿង​ចៃដន្យ​នោះទេ ក៏ប៉ុន្ដែ​ត្រូវ​ស្ថិតក្នុង​បរិបថ​រួម​នៃ​ឥណ្ឌូ​រូបនីយកម្ម​នៃ​នគរ​ភ្នំ​ច​ ម្យ៉ា​ម៉ាឡេស៊ី​និង​ឥណ្ឌូនេស៊ី​ព្រោះ​គេ​បាន​រកឃើញ​នូវ​បដិមា​ព្រះ​ ពុទ្ធអង្គ​ធ្វើ​អំពី​សំ​រិ​ទ្ធិ​ជាច្រើន​អង្គ ដែលមាន​លក្ខណៈ​ស្រដៀង​គ្នា ហើយ​ដែល​មិនមែនជា​សមិទ្ធផល​រប​ស់​អ្នកស្រុក​អាយ ។​
​ ​សូម​រំលឹកថា នៅក្នុង​អតីត​ទឹកដី​របស់​ប្រជាជន​ខ្មែរ​វិញ ពោលគឺ​ក្នុង​តំបន់​គោល​សីមា​នគរ​ភ្នំ ក្រៅពី​ទីក្រុង​អង្គរបុរី គេ​ក៏បាន​រកឃើញ​នូវ​ចម្លាក់​បែប​ពុទ្ធ​និយម​មួយចំនួន​ដូចជា ចម្លាក់​តំណាង​ឲ្យ​ព្រះ​ភិក្ខុសង្ឃ ៣ ព្រះអង្គ​នៅ​ទីក្រុង​អ៊ូ​ថង​បែប​អមរ​វ​តី ក្នុង​ខេត្ត​សុផាន់​បុរី (​ប្រទេស​សៀម​បច្ចុប្បន្ន​) និង​ព្រះ​កេស​ថ្ម​នៅ​ម្ដុំ​អូរ​កែវ បែប​គ​ន្ធា​រៈ​ជាដើម ។​
​ ​ក្នុងអម្លុង​ស​.​វ​ទី​១ និង​ទី​៤ រដ្ឋ​នគរ​ភ្នំ​ដែលមាន​ទីក្រុង​ធំៗ​មួយចំនួន មានការ​រីកចំរើន​អស្ចារ្យ​ខាង​ព្រះពុទ្ធសាសនា​ក៏ដូចជា ខាង​ព្រហ្មញ្ញសាសនា​។​មូលហេតុ​ដោយសារ​ប្រព័ន្ធ​សាសនា​មាន​ភាពរុងរឿង​ហើយ​ ត្រូវបាន​ផ្សព្វផ្សាយ​តាម​ទីប្រជុំជន​សំខាន់ៗ​ទាំងឡាយ​នៃ​ចក្រភព​នេះ ។ ដូចនេះ​ពុទ្ធបដិមា​កម្ម​មាន​ភាព​លូតលាស់​រុងរឿង ពិនិត្យ​ជារួម​ទូទាំង​អាណាចក្រ​ភ្នំ​នេះ ជាពិសេស​រាជធានី​អង្គរបុរី ស្ថិតនៅក្រោម​ឥទ្ធិពល​វប្បធម៌​ឥណ្ឌា​។​អ្វីមួយ​ដែល​បាន​បង្ក​ឲ្យ​មានការ​ ចម្លង​នៃ​រចនាបថ​ឥណ្ឌា​ដើម្បី​បម្រើ​វិស័យ​សាសនា​ពី​សំណាក់​ប្រជាជន​ខ្មែរ ។ ទន្ទឹមនឹង​នេះដែរ ទីក្រុង​អង្គរបុរី​ក៏បាន​យកចិត្ត​ទុក្ខ​ដាក់​បំផុត​លើ​ពុទ្ធបដិមា​កម្ម មកពី​សាលា​វិចិត្រសិល្បៈ​អមរ​វ​តី​ផងដែរ ។ ដូច្នេះហើយ​រចនាបថ នៅ​ទីក្រុង​របស់​យើង​មិន​ចាញ់​ចម្លាក់​នៃ​អាណាខេត្ត​ផ្សេងៗ​ទៀតឡើយ នេះ​បើ​សំអាង​លើ​របកគំហើញ​ខាង​បុរាណវិទ្យា ។​
​ ​សរុបសេចក្ដី​មក ការសិក្សា​វិភាគ​ដោយ​ប្រៀបធៀប នូវ​រចនា​ប្ម័​ថ​នៃ​ពុទ្ធបដិមា​កម្ម​ខែ្មរ​ដំបូងបង្អស់​ដែល​គេ​បាន​រកឃើញ​ នៅក្នុង​អតីត ខណ្ឌសីមា​របស់​អាណាចក្រ​ហ្វូណន​(​មុន​ការបង្កើត​រដ្ឋ​មន​ទ្វារ​វ​តី​)​បាន​ ឲ្យ​ដឹងថា​ការបង្កើត​នូវ​ពុទ្ធបដិមា​ខ្មែរ​នា​សម័យ​បុ​រេ​អង្គរ​ពិតជា​បាន​ ទាក់ទង ជាមួយ​ការផ្សព្វផ្សាយ​នូវ​លទ្ធិ​ព្រះពុទ្ធសាសនា ដែល​ត្រូវបាន​ធ្វើឡើង​តាមរយៈ​វិស័យ​ពាណិជ្ជកម្ម​អន្ដរជាតិ ។​
​ ​អាស្រ័យ​ហេតុនេះហើយ​បានជា​យើង​បាន​ជួបប្រទះ​នូវ​ព្រះពុទ្ធ​អង្គ​ខ្មែរ​ ជាច្រើន​ដែល​បានទទួល​នូវ​ឥទ្ធិពល​ពី​មណ្ឌល​វប្បធម៌​បែប ពុទ្ធ​និយម​ដូចជា​គ​ន្ធា​រៈ​នៅ​ឥណ្ឌា​ខាងជើង​និង​អម្ពរ​វ​ត្តី​មកពី​ ស្រីលង្ការ​វាង​ស​.​វ​ទី​១​និង​ទី​៤​ជាដើម​។​ហើយដោយ​យោងទៅលើ​ប្រការ​អំណោយផល ​នៃ​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ទាំងអស់នេះ ដែល​អាចធ្វើ​ឲ្យ​បុព្វការី​ជន​ខ្មែរ​បាន​កសាង​ព្រះពុទ្ធ​អង្គ តាម​គំរូ​ឥណ្ឌា​ដែល​ខ្លួន​បានជ្រើសរើស ៕

0 មតិ:

Post a Comment